Vlhkost, neviditelný faktor ovlivňující vaše zdraví

V žádné jiné místnosti netrávíme tolik času jako v ložnici – každou noc. Je proto o to důležitější, aby zde byly splněny všechny podmínky pro správnou atmosféru. To neznamená však pouze interiér, který odpovídá individuálnímu vkusu a zve vás k odpočinku. Kromě viditelných faktorů, jako je výběr barvy, pohodlných materiálů a dekorativních předmětů, je rozhodující něco, co našemu zraku uniká: vlhkost. I když se oddáme světu snů – spánek je nejkvalitnější tehdy, když tělo odpočívá za fyziologicky ideálních podmínek.

S vlhkoměrem budete lépe vidět

 Nejprve je třeba zajistit správnou teplotu v místnosti, která by neměla být nižší než 16 ° a vyšší než 22 ° C (ideálně mezi 16 ° a 18 ° C). Pokud je vzduch příliš chladný, obtížně usínáme, pokud je příliš teplo, tělo nemusí být schopno snížit tělesnou teplotu o nezbytných 0,5 - 1 ° C, aby mohlo usnout.

 Chcete-li vytvořit dokonalé podmínky pro váš zasloužený spánek, můžete investovat do něčeho, o čem jste možná dosud neslyšeli: vlhkoměru. Tento měřicí přístroj je často k dispozici za pár korun a používá se ke stanovení vlhkosti nebo obsahu vodní páry ve vzduchu. Pro nejlepší možné podmínky by vlhkost v ložnici měla být 40% - 60%. Jelikož se každý ve spánku potí a při výdechu uvolňuje do vzduchu vlhkost, je na začátku noci perfektní hodnota něco přes 40%.

Místnost a čerstvý vzduch

Pravděpodobně jste si již všimli, že vzduch v suchých letních měsících absorbuje více vlhkosti než obvykle. Je vhodné kdykoli během roku důkladně větrat, jakmile vstanete. Den začíná snadněji, čerstvý kyslík posiluje mysl i smysly. Pro ventilaci existuje několik užitečných tipů k dosažení optimálního účinku:

Pamatujte: pouze nakloněné okno nestačí k účinnému větrání, je lepší otevřít okna.

Nejlepší čas otevřít okna a propustit vzduch je brzy ráno a pozdě večer.

Pokud je vaše ložnice vybavena protilehlými okny, otevřete je současně – průvan víří vlhký a zatuchlý vzduch rychleji a vaše větrání bude efektivní.

V závislosti na venkovní teplotě byste měli větrat jinak: V dubnu a květnu stačí 15–20 minut, ve třech následujících letních měsících to může být 25 minut. Zejména v tomto ročním období by mělo být okno po provětrávání znovu pevně uzavřeno, tak aby vlhkost zůstala venku.

Je vám z nevyváženého vnitřního klimatu špatně?

 Možná jste nikdy předtím nepomysleli na vlhkost. Bližší pohled však může být opravdu užitečný – různé příznaky, které nejsou často rozpoznány, jsou vyvolány příliš suchým nebo vlhkým klimatem místnosti:

 Podrážděné sliznice, podráždění kůže, suchost nebo svědění v očích a nosu

Svalové napětí, bolesti hlavy, migrény

Poruchy spánku, problémy se soustředěním, apatie

 

 Nachlazení, alergie, únava

 Správný obsah vodní páry ve vzduchu v místnosti je proto problém, který je třeba brát vážně. S dobrým vlhkoměrem můžete zjistit, zda je vlhkost v normálním rozmezí, a v případě potřeby přijmout opatření:

Pokud je vzduch ve vaší ložnici příliš suchý (vlhkost pod 40%), můžete zkusit postavit velkou misku s vodou. Pokud se to po dlouhou dobu nezmění, je třeba zvážit nákup zvlhčovače.

Pokud je však vzduch příliš vlhký (vlhkost nad 60%), můžete do místnosti umístit misku se solí. Pokud to nepřinese požadované zlepšení, může vám pomoci odvlhčovač.

I při malých změnách můžete zajistit správné podmínky spánku, abyste se cítili pohodlněji a byli odměněni lepším a klidnějším spánkem.

 

Závěr

Zejména v ložnici je důležité vytvořit všechny podmínky pro správné klima v místnosti, protože zde trávíme hodně času. Vlhkost je důležitým faktorem, který by neměl být ignorován.

Optimální vlhkost v ložnici je mezi 40 a 60%, teplota by měla být ideálně mezi 16 ° a 18 ° C. Ložnici pravidelně větrejte s otevřeným oknem. V létě je vhodné po provětrávání okna znovu zavřít, aby bylo zamezeno zvýšené vzdušné vlhkosti.



FACEBOOK
KDE O NÁS USLYŠÍTE